Trwają przygotowania do przebudowy drogi Zawady – Giełczyn. 23 września 2022 r. w świetlicy w Giełczynie odbyły się konsultacje społeczne, na których przedstawiono mieszkańcom koncepcję przebudowy jezdni wraz z budową ciągu pieszo-rowerowego wzdłuż drogi.
Droga Zawady – Giełczyn to droga powiatowa nr 1941B. Zarząd Dróg Powiatowych w Łomży otrzymał dofinansowanie na jej przebudowę z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg. To źródło miałoby sfinansować prace w połowie, a pozostałe koszty pokryją wspólnie Gmina Łomża i Powiat Łomżyński.
Dyrektor ZDP Krzysztof Święcki przedstawiając około 80 mieszkańcom Giełczyna i Zawad przygotowaną przez projektanta koncepcję przebudowy drogi mówił, że to już trzeci taki projekt. Tłumaczył, że wykonanie ciągu pieszo-rowerowego na całym odcinku drogi wiąże się z potrzebą poszerzenia pasa drogowego i wykupu przyległych gruntów.
Ciąg pieszo-rowerowy odseparowany od jezdni wyniesionym krawężnikiem ma mieć szerokości od 2,5 m w terenie niezabudowanym do 3,0 m w terenie zabudowanym. Jezdnia z masy bitumicznej będzie miała szerokość od 5,5 m do 6,0 m. Pobocza zostaną wzmocnione płytami ażurowymi, a odwodnienie zostanie skierowane do projektowanych i istniejących rowów przydrożnych.
Obecny na spotkaniu Wójt Gminy Łomża Piotr Kłys poprosił mieszkańców o szczegółowe zapoznanie się z wyłożoną koncepcją, w szczególności w zakresie planowanych zjazdów, ich lokalizacji i parametrów oraz zakresu przewidywanych wywłaszczeń. Ponadto podkreślił jak istotne jest powiązanie przebudowy drogi powiatowej z innymi planowanymi inwestycjami drogowymi w miejscowości Giełczyn tj. przebudowa ulicy Spokojnej, Jałowcowej i Leśnej, gdzie czynnikiem wiążącym jest odprowadzenie wód opadowych i roztopowych do ulicy Zawadzkiej.
Zarząd Dróg Powiatowych w Łomży przebudowę drogi Zawady – Giełczyn planuje zrealizować w procedurze zaprojektuj i wybuduj. Jeszcze w tym roku musi zostać podpisana umowa z wybranym w przetargu wykonawcą. Przewiduje się, że opracowanie dokumentacji projektowej i uzyskanie pozwolenia na budowę nastąpi pod koniec 2023 r., natomiast roboty budowlane rozpoczną się wiosną i zakończą jesienią 2024 r.
Dokumentacja techniczna do pobrania w załączniku.